Montako rajoitusta maantielle tarvitaan?

Taipalsaarentien nopeusrajoitus muuttui kesäkuun lopussa.
Käynnissä olevat tietyöt vääristävät tilannetta, mutta nopeusrajoitus on jatkossa 70 kilometriä tunnissa Lappeenrannan Pallon kallioleikkauksen kohdalta Jauhialantien ja Kirjamoinkaaren risteykseen. Siitä mäen päälle nousevalla osuudella rajoitus on edelleen 60 kilometriä tunnissa.
Kuhatien ja Konstunkaaren risteyksestä mennään jälleen seitsemääkymppiä aina Jauhialantien ja Taipaltien risteykseen. Tämän jälkeen nopeusrajoitus putoaa ensin kuuteenkymppiin ja kirkonkylällä edelleen 40 kilometriin tunnissa.

Ratkaisu on herättänyt odotetusti keskustelua Taipalsaarella. Virallisesti puhutaan nopeusrajoituksen yhtenäistämisestä, joka toki osittain pitääkin paikkansa, mutta Pallon ja Taipalsaaren kirkonkylän välisellä vajaan 13 kilometrin mittaisella osuudella on ilman Kariniemen siltaremonttiakin edelleen kolmea eri nopeusrajoitusta.
Oliko Kaakkois-Suomen elinkeino, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ely) tekemä muutos siis tarpeen vai korjattiinko nyt jotain, mikä ei ollut alunperin edes rikki?
Päätös pohjautuu liikenneturvallisuussuunnitelmaan ja vauhdit ainakin teoriassa hidastuvat, kun tieosuuksia, joilla sai aiemmin ajaa 80 kilometriä tunnissa, ei enää ole. Ajallisesti nopeusrajoitusten yhtenäistämisellä ei ole merkitystä, sillä konsultin mukaan matkanteko vie nyt vain puolisen minuuttia kauemmin.

Nopeusrajoitusten yhtenäistäminen asettuu mielenkiintoiseen valoon, jos sitä pohtii Taipalsaaren kunnanhallituksen tekemän kuntalaisille suunnatun kyselyn pohjalta. Vastauksista 81 oli muutoksen kannalla ja 389 sitä vastaan.
Kysely oli kuitenkin vain kunnan omaa selvittelyä ja päätös nopeusrajoituksista oli tehty Kaakkois-Suomen ely-keskuksessa jo aiemmin.

MATIAS LÖVBERG
matias.lovberg@lansisaimaa.fi

Viikon kysymys

Pysytkö kärryillä digimaailmassa?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä