Meidän kesken: Heituinlahtelaiset palkintomatkalla

SAVITAIPALE Aamulla heräsin kuudelta ja söin vähän aamupalaa. Söin rieskanpuolikkaan ja jogurttia. Sitten isä vei minut koululle.
Koululta lähdettiin bussilla kohti Lappeenrantaa. Bussimatka tuntui aika pitkältä, mutta lopulta tulimme perille Lappeenrannan juna-asemalle.
Junamatka sujui hyvin. Olin puhelimella, piirsin ja katselin maisemia.

Kun olimme perillä Helsingin päärautatieasemalla, siellä meitä odotti viisi ihmistä. Sitten meillä oli veturiin tutustuminen. Ensin menimme me tytöt.
Veturinkuljettaja kertoi työstään, työajoista ja veturista. Sen jälkeen pojat menivät vielä tutustumaan veturiin ja me odotimme toisessa veturissa.
Sen jälkeen menimme kehärataa pitkin lähijunalla Aviapolikseen. Tulimme lähijunalla Aviapoliksen juna-asemalle, joka oli maan alla.
Kävelimme käytävää pitkin, ja saavuimme todella pitkille liukuportaille. Ne olivat varmaan neljien tavallisten liukuportaiden pituiset. Sen jälkeen kävelimme vielä hetken ja sitten olimme ulkona.

Finnairilla täytyi pukea suojavaatteet ylle. (Kuva: Mirja Harvistola)

Menimme ensin väärään suuntaan, mutta löysimme lopulta Finnair Kitchenin. Kun olimme sisällä Kitchenillä, niin meidän piti mennä turvatarkastuksen läpi. Laitoimme repun ja takin liukuhihnalle ja menimme turvatarkastusportin läpi.
Sitten kävelimme portaat ylös ja tulimme huoneeseen, jossa meitä oli vastassa kaksi ihmistä. He kertoivat vähän työstään ja sitten söimme lounaan. Lounaaksi oli lihapullia ja muusia. Ateria oli samanlainen kuin olisi ollut lentokoneessa, itseasiassa se oli lentokonelounas.
Lounaan jälkeen puimme suojapuvut yllemme ja lähdimme tuotantokierrokselle. Siellä kävimme kylmäkeittiössä, lämpimässä keittiössä, tiskihuoneessa ja pakkaamossa. Kun olimme käyneet kierroksella, Finnair antoi kaikille lahjakassit.
Sitten lähdimme kohti Aviapoliksen asemaa. Me myöhästyimme ensimmäisestä lähijunasta. Kun toinen juna oli saapunut, astuimme junaan ja lähdimme kohti Tikkurilaa.

Koululaiset asettuivat kuvaan Helsingin päärautatieasemalla yhdessä VR:n työntekijöiden kanssa. (Kuva: Janna Viisterä)

Kun saavuimme junalla Tikkurilan asemalle kävimme karkkikaupassa ostamassa herkkuja junamatkalle. Kotimatka sujui hyvin. Söimme herkkuja ja juttelimme.
Opin paljon veturinkuljettajan työstä ja Finnairin ruokahuollosta. Hauskinta olivat junamatkat. Tästä reissusta jää kyllä kaikki mieleen!

SANNI VANAMO
Kirjoittaja on Heituinlahden koulun 6.-luokkalainen.

Heituinlahden koulu voitti lokakuussa kaksi valtakunnallista kilpailua, ja palkintona oli matka Helsinkiin tutustumaan Finnairin keittiön ja VR:n toimintaan.

Käy lataamassa mobiililaitteellesi Länsi-Saimaan Sanomien ilmainen mobiilisovellus. Ohjeet sovelluksen lataamiseen löydät täältä.